Hamilelik Komplikasyonları

Komplikasyonlar

Hamilelik, hormonal ve fiziksel değişimlerin yaşandığı mucizevi bir süreçtir. Bu süreçte hem hamilelik döneminin doğal etkileri hem de gebelik komplikasyonları meydana gelmektedir.

Aşırı Kusma

Hamilelik döneminde mide bulantısı ve kusmalar tamamen normal belirtilerdir. Hormonal değişimler sebebiyle meydana gelen kusma ve bulantı eğer aşırı ise, anne adayı kilo kaybı yaşıyorsa direkt olarak doktoruna haber vermelidir.

Bu gibi durumlarda tedavi ile sorunlar kontrol altına alınmaktadır. Özellikle sabah kusmaları için alınabilecek önlemler ise:

• Beslenme alışkanlıklarda değişim,
  • Dinlenme,
  • Antiasitler,
  • Kusma önleyici ilaçlar ile durum kontrol altına alınabilir.

Eğer kusmalar çok şiddetli olursa, gebenin hastaneye yatırılması gerekli olabilir.

Gebelik Şekeri

Gebelikte artan kan şekerine uygun oranda insülin üretilmesi mümkün olmadığında ortaya çıkmaktadır. Anne adayı eğer gebelikten önce diyabet ise, hamilelik döneminde bu duruma uygun önlemler alınarak süreç kontrol altına alınmalıdır. Fakat bazı durumlarda gebelik şekeri, hamilelik döneminde ortaya çıkmaktadır. Gebelik şekeri; kontrol altında tutulduğunda herhangi bir olumsuzluk yaşanmadan hamilelik süreci sağlıklı bir şekilde tamamlanacaktır. Gebelik şekerinin tespiti için idrar testi ve şeker yükleme testi yapılabilmektedir.

Bu testler her gebelikte yapılmaktadır. Gebelikte adı yanlışlıkla şeker yükleme testi olarak bilinen ve gerçek bilimsel adı “Glukoz Tolerans Testi” olan Gebelik şekeri hastalığının tanı testinin anneye veya fetüse bir zararı yoktur.

Gebelik Tansiyonu

Preeklampsi veya halk arasında gebelik zehirlenmesi olarak da bilinen bu hastalık özellikle ilk gebeliklerde, ileri anne yaşında, çoğul gebeliklerde ve obez gebelerde daha sık görülmektedir. Gebeliğin normal fizyolojisi tansiyonun bir miktar düşmesidir. Gebelikte tansiyonun 140/90 mmHg ve üzerinde solması durumu normal değildir ve hızla detaylı değerlendirilmesi gerekir.

Gebelikte erken doğumların ikinci en sık sebebidir. Anne ya da fetüse zarar verme olasılığı yüksek bir komplikasyondur. Teşhis, takip, tedavi ve doğum zamanlaması tamamen hastaya göre bireyselleştirilmesi gereken bu komplikasyonun tecrübeli bir kadın doğum uzmanı tarafından değerlendirilmesi ve yönetilmesi önemlidir.

Düşük Riski

Gebelik döneminde düşük tanımı, Fetüsün kalp atışlarının aniden durması veya gebelik ürünlerinin kanama ve sancı ile rahimden dışarı atılmasını ifade eder. Eğer hamileliğin sonlanması gebeliğin 20. haftasında önce meydana geliyorsa bu durum düşük, 20. Haftadan sonra meydana geliyorsa erken doğum olarak adlandırılmaktadır.

Çeşitli durumlarda düşük hiçbir sorun yokken de meydana gelebilir. Özellikle hamilelik döneminde görülen kanamalarda sakin kalarak ancak vakit kaybetmeden doktorunuzla ile iletişime geçmekte fayda vardır.

Amniyon Sıvısı Azlığı

Amniyon kesesi; bebeğin anne karnında içinde yaşadığı, bebeği koruyan bir sıvı kesesidir. Amniyon sıvısı eğer gereğinden az ise, öncelikle nedeni detaylı bir şekilde araştırılmalı ve sonrasında özel bir takip uygulanmalıdır. Bu gibi durumlarda erken doğum meydana gelebilir. Plasenta Previa (Plasentanın rahim ağzı çıkışını kağatacak şekilde aşağı yerleşimi) Plasentanın uterus duvarının alt bölümüne tutunması ve serviksi kısmen ya da tamamen örtmesi durumunda meydana gelen bir komplikasyondur. Genellikle hamileliğin 2. Trimesterı’ndan sonra ortaya çıkar.

Bu durumda şiddetli vajinal kanama meydana gelebilir. Tedavi edilmesi mümkündür. Bunun için detaylı bir inceleme ve uygun takip gerekir. Bu durumda normal doğum mümkün değildir ve sezaryen operasyonun bu alanda tecrübeli bir operatör tarafından yapılması gerekmektedir.

Plasenta Accreta

Plasenta accreta genel tanım itibari ile plasentanı rahim duvarına gereğinden çok fazla yapışması ve doğum sırasında ayrılmamasına bağlı olarak çok şiddetli kanamalara neden olması durumudur.

Operasyon mutlaka yeterli kan ve kan ürünleri desteği olan, bu alanda tecrübeli bir operatör ve ekibi tarafından, donanımlı bir merkezde yapılmalıdır. Bu hastalığın şiddeti ve sıklığı, özellikle daha önceki gebeliğinde sezaryen ile doğurmuş gebeliklerde, sezaryen sayısı ile doğru orantılı olarak artmaktadır.

Sinan Kızılkaya – DoktorTakvimi.com

Hamilelik